Hummer 8

Nyttige informationer til nye kostelever og forældre

Nu begynder du snart som kostelev, og måske spekulerer du over, hvad der skal ske, og hvad du skal medbringe, når du flytter ind på Herlufsholm Skole. 

Indflytningsdagen er den 11. august 2024 med følgende program:

kl. 10.00-12.00 Indflytning. Mødested: Agora
kl. 12.00-13.00 Frokost i Spisesalene eller på Grønne Plads for forældre og elever samt velkomst ved Heis.
kl. 13.30-14.00 Velkomstmøder på elevgårdene for alle nye elever v/ kostlærere.
kl. 15.00-16.00 Kaffebord for alle i Klostergården
kl. 17.00 Seneste afrejsetidspunkt for forældre
kl. 18.00 Middag i spisesalene. Påklædning: Halvgalla
kl. 19.30 Gårdaktiviteter v/kostlærere og introguides
kl. 21.45 Natmad på egen gård
kl. 22.30 Sengning

Indflytning på elevgården

Vi ved, at rigtig mange nye kostelever tænker meget over, hvad de skal medbringe til indflytning på elevgården. På Herlufsholm kalder vi dit værelse for et hummer, og alt efter, hvilken elevgård, du flytter ind på, kan der være mindre variationer i hummerindretningen. På alle værelserne findes dog følgende:

  • Skrivebord og -stol
  • Skab med lås
  • Seng 
  • Nogle steder også et lille sofabord og stol

Efter indflytning kan du danne dig et overblik over dit værelse, og måske synes du, at der mangler lidt hyggeting.

Klik ind på din elevgård herunder og læs om gården, dens indretning, hvad der er på dit værelse og hvem din kostlærer er.

Pakkeliste

Herunder er vores bud på en pakkeliste, som dækker hele året – men bare rolig, du behøver ikke have det hele med på en gang - og glemmer du noget, går det nok.

Hummerindretning

  • Musik & høretelefoner
  • Billeder + plakater (der er ophængningslister)
  • Tøjbøjler
  • Kurve til småting
  • Computer + USB stik
  • Mobil + evt. tablet
  • Opladere til elektrisk udstyr
  • Forlængerledning – med flere stik
  • Pynteting + evt. skrivebordslampe

Skole

  • Skoletaske
  • Penalhus
  • Blyanter + blyantspidser
  • Viskelæder
  • Kuglepen
  • Vinkelmåler + passer + lineal
  • Lommeregner (kun grundskolelever)
  • Saks +Tape
  • Mapper
  • kalender

Andet

  • Drikkedunk
  • Badekåbe
  • badesandaler/klipklapper
  • Shampoo + balsam
  • Tandbørste + tandpasta
  • Deodorant
  • Vatpinde
  • Neglesaks + neglefil
  • hårtørrer
  • glattejern
  • Vasketøjskurv
  • Vaskepose
  • Vaskemiddel
  • Nål og tråd - sysæt
  • Skopudse svamp/børste
  • Hæfteplaster
  • Vabelplaster

Særligt til forældre

  • Herlufsholm beklædning
    Tid for ekspedition og bestilling af skolebeklædning hos Mister i Næstved foregår her.
    Beskrivelsen af Herlufsholm beklædning findes her.
  • Skoleåret 2024/25
    Årsplanen findes her.
  • Skolepenge
    Kontingentet betales kvartalsvis forud. Samtidigt betales de udgifter, som henholdsvis kost- og dagelever har haft til andre ting, for eksempel ekskursioner og bustransport.
  • Betalingsforhold
    For hver elev oprettes en elevkonto i bogholderiet, hvor det økonomiske mellemværende mellem skole og hjem opgøres. Faktura udsendes kvartalsvis omkring den 1. juli, oktober, januar og april og med betalingsfrist inden udgangen af de respektive måneder.
  • Depositum
    Ved indskrivning betales et depositum på 2.000 kr. for kostelever.
    Når eleven forlader skolen – normalt efter afsluttet eksamen – tilbagebetales depositum, når alle lånte bøger, nøgler, m.v. er afleveret.
  • Udmeldelse
    Hvis en elev og dennes forældre ønsker, at eleven udmeldes af skolen i løbet af et skoleår, betales der kontingent og evt. yderligere poster på elevregnskabet til udgangen af det kvartal, hvor udmeldelse meddeles skolen. Hvis en elev må forlade skolen på skolens foranledning, er man betalingspligtig til udgangen af den måned, hvor skolens beslutning er blevet meddelt familien.
  • Forsikring
    Husk at undersøge, om eleven er forsvarligt forsikringsmæssigt dækket, specielt vedrørende ansvar, ulykke, indbo og rejse. Eleven bærer selv ansvaret for personlige ejendele under opholdet på Herlufsholm, herunder cykler og elektronisk udstyr.

For forældre med bopæl i udlandet kan der være særlige forhold omkring den forsikringsmæssige dækning af børnenes rejser til og fra Herlufsholm. Skolen har fået sammensat en særlig rejseforsikring, der tager højde for disse forhold.
Mere information fås ved henvendelse til Godskontoret på tlf. +45 55 75 35 01.

  • Rejseweekend – busafgang
    Rejseweekenden begynder for kostelevernes vedkommende efter fredagens sidste lektion, og de vender tilbage til skolen mandag aften i tidsrummet 20.00 - 21.00.

Skolen arrangerer bustransport til København og Slagelse i forbindelse med hjemrejse. Skolen planlægger bustransport på grundlag af antal billetbestillinger.

Afrejse fra Herlufsholm
Skolens busser til København afgår fra Herlufsholm kl. 14.45 og ankommer til DGI-byen (Ingerslevs gade) ca. kl. 16.10. Bussen til Slagelse afgår fra skolen kl. 14.45. Ankomst til Slagelse ca. kl. 15.30.

Hjemrejse til Herlufsholm
Busserne afgår fra København (DGI-byen) kl. 19.30 og fra Slagelse (Rutebilstationen) kl. 20.10.

  • SUS
    Hvis en kostelev er sløj, bliver syg eller blot har behov for at tale med sundheds- og trivselspersonalet, går man over på SUS.

Henvendelse på SUS skal ske umiddelbart efter morgen-, middags- eller aftenbordet.

På andre tidspunkter skal man henvende sig på Rektorkontoret (i skoletiden) eller til kostlæreren (uden for skoletiden), inden man går på SUS.

  • Rektorkontoret
    Rektorkontoret er skolens centralnervesystem.
    Her sidder skolens sekretærer Marianne Bøgh og Birgit Brenting og besvarer henvendelser og hjælper med at skaffe kontakt til den, man har brug for at tale med. På Rektorkontoret finder man ligeledes skolens ledelse og de ansvarlige for optagelse og IT.

Rektorkontoret kan kontaktes på tlf. 55 75 35 00 eller på mail til rektorkontor@herlufsholm.dk